Poznaj historię producenta puszek, który walczył o uznanie nowości swoich prototypów wdrażanych w różnych zakładach. Dowiedz się, w jaki sposób Sąd rozstrzygnął ten spór i dlaczego definicja „nowego produktu” może być kluczowa dla ulgi podatkowej w zakresie prac badawczo-rozwojowych.
Ulga na prototyp (odliczenie kosztów produkcji próbnej i wprowadzenia na rynek nowego produktu na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).
Ulga na prototyp, uregulowana w art. 18ea ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, pozwala na odliczenie od podstawy opodatkowania 30% wydatków związanych z etapem rozruchu technologicznego. Ten etap obejmuje „wykonanie prób i testów przed uruchomieniem procesu produkcji nowego produktu, powstałego w wyniku prowadzenia przez podatnika prac badawczo-rozwojowych” (art. 18ea ust. 3). Dodatkowo, można uwzględnić koszty związane z dopuszczeniem towaru do obrotu, np. uzyskaniem certyfikatów. Istotą ulgi jest premiowanie tych, którzy faktycznie tworzą nowe produkty, wywodzące się z ich własnej działalności B+R.
Spółka z branży opakowań metalowych (producent puszek) podkreślała, że:
Wnioskodawca argumentował, że ma prawo do ulgi na prototyp w następujących sytuacjach:
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej częściowo przyznał rację spółce (w przypadku prototypu pochodzącego wprost z jej prac B+R), ale uznał, że:
Tym samym Dyrektor KIS uznał stanowisko Spółki za prawidłowe jedynie w odniesieniu do Typu 1. W przypadku Typu 2 i Typu 3 organ stwierdził, że skoro produkt został już wdrożony do produkcji w innym zakładzie lub na innej linii u Wnioskodawcy, to nie można uznać, że ma przymiot "nowości" w rozumieniu art. 18ea ust. 3 u.p.d.o.p.
Podobnie, w odniesieniu do Typu 4, organ uznał, że zmiany w postaci koloru, efektów graficznych czy materiałów nie są wynikiem działalności B+R, a zatem nie spełniają warunków do uznania za produkcję próbną nowego produktu.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie uchylił interpretację indywidualną w zaskarżonej części, przyznając rację Spółce w odniesieniu do Typu 2, Typu 3 i Typu 4. Sąd podkreślił, że literalne brzmienie art. 18ea ust. 3 ustawy o p.d.o.p. nie zakazuje dokonywania produkcji próbnej w kilku zakładach lub na kilku liniach produkcyjnych jednego podatnika. Zdaniem Sądu, istotą ulgi jest wsparcie podatników, którzy w wyniku B+R wytworzyli nowy produkt, a produkcja próbna może być wdrażana na wielu stanowiskach. Ograniczanie ulgi do jednej linii produkcyjnej byłoby nielogiczne. Sąd stwierdził, że "nowy produkt" to produkt oryginalny, nieistniejący dotychczas na rynku w ofercie danego zakładu, a jego wdrożenie może następować w różnych miejscach.
WSA uznał, że:
W odniesieniu do Typu 4, Sąd nie zgodził się ze stanowiskiem organu, że drobne, kosmetyczne zmiany nie mogą stanowić nowego produktu powstałego w wyniku B+R. Sąd zauważył, że Nowy Produkt w Typie 4 jest wynikiem prac B+R Spółki, a zmiany te powodują, że jest to inny produkt niż oferowane dotychczas, posiadający zmienioną szatę graficzną lub skład materiałowy. Sąd wskazał, że aby mówić o powstaniu innego produktu, zmiany muszą być na tyle istotne, aby wpływały na jego specyfikę i charakter. Organ pominął fakt, że Nowy Produkt w Typie 4, mimo zmian, nadal jest wynikiem Działalności B+R.
I SA/Kr 811/23
27 października 2023 r.
#ulganaprototyp
#CIT
#rozruchtechnologiczny
#nowyprodukt
#WSA
#branżaopakowań
#podatki
#pracebadawczorozwojowe
===========================